Franciza – ce inseamna, cat costa si ce profit ar putea sa iti aduca?

Franciza – ce inseamna, cat costa si ce profit ar putea sa iti aduca?
Subiecte de interes Florin Mieila 16 Aug 2022 10:00

A detine o afacere implica, de cele mai multe ori, atat timp, cat si bani. Daca te-ai gandit ca este momentul sa intri in lumea afacerilor, insa nu iti doresti sa o iei de la zero, atunci exista solutia de a cumpara o franciza. Insa, inainte de a achizitiona o franciza, trebuie sa stii ce reprezinta aceasta, ce costuri implica si ce profit ar putea sa iti aduca de-a lungul timpului. Mai mult decat atat, odata ce te-ai decis sa faci o astfel de investitie, exista si solutii pentru ca businessul sa mearga ca la carte si sa poti razbi, fara nicio problema, pe piata. De asemenea, nu trebuie sa uiti ca exista atat avantaje, cat si dezavantaje, atunci cand cumperi o franciza.

Chiar daca exista multi competitori pe piata, nu trebuie sa te descurajezi, ci trebuie urmezi cea mai buna cale, oferita de cele mai multe ori de francizor, pentru ca brandul sa se mentina in topul preferintelor oamenilor, iar acestia sa fie multumiti de serviciile sau produsele care le sunt oferite.

Cuprins:

1. Ce este franciza si ce trebuie sa stii inainte de a achizitiona una?

Chiar daca au pendulat controverse in jurul ei, ideea de franciza dateaza inca din cele mai vechi timpuri. Iar, odata cu trecerea timpului, de exemplu, franciza a devenit un pilon economic puternic in Statele Unite ale Americii.

Insa, ce inseamna o franciza? Aceasta reprezinta un model de afacere care este dat spre vanzare de catre francizor spre o alta entitate care doreste sa dezvolte mai departe businessul respectiv. Fie ca este vorba despre un brand, fie ca este vorba despre un serviciu sau un produs, francizorul acorda drepturi de comercializare unei alte entitati, pentru ca afacerea sa se multiplice si in alte zone geografice. Mai mult decat atat, odata ce detii o astfel de afacere, trebuie sa stii ca va trebui sa platesti lunar anumite taxe care sunt impuse.

La nivel mondial exista o multitudine de francize, chiar si in Romania, unde, de exemplu, in anul 2019, francizele romanesti au ajuns la o valoare de 3,6 miliarde de euro si 450 de concepte, potrivit expertilor in domeniu. Mai mult decat atat, piata este intr-o continua dezvoltare din acest punct de vedere, punandu-se accent atat pe calitatea serviciilor si a produselor, cat si pe cantitatea care este oferita, fiind luata in considerare cererea de pe piata. Odata ce afacerea respectiva are o imagine clar conturata, francizarea ei nu ar mai trebui sa fie o problema. In Romania, in prezent, exista o multitudine de francize din diferite industrii sau domenii, de la lanturi hoteliere si pizzerii, pana la industria tech sau real estate.

De asemenea, trebuie sa stii faptul ca odata ce detii o franciza, nu poti face schimbari de preturi sau servicii, deoarece te-ai putea confrunta cu penalizari contractuale. Potrivit expertilor, modificarile contractuale, indiferent de natura lor, vin din partea companiei mama, ea fiind cea care decide paleta de preturi pentru serviciile sau produsele pe care le ofera cetatenilor. De exemplu, daca detii o franciza care are la baza industria fast-food, iar pretul pentru un meniu este de 20 de lei, nu poti interveni asupra acestuia, pentru a vinde mai scump sau mai ieftin. Acest lucru va fi, categoric, decis de catre francizor, daca doreste sau nu sa modifice pretul meniului. Totodata, francizorul are dreptul de a prezenta preturi diferite in oricare dintre zonele geografice unde se extinde brandul respectiv, decizia fiind luata in functie de nivelul de trai al fiecarei tari sau comunitati.

Mai mult decat atat, este important de stiut ca nu ai voie sa modifici nici meniul, ingredientele si nici cantitatile acestuia. De asemenea, trebuie respectat lantul de aprovizionare dat de francizor. Ai putea sa ai in vedere ca din momentul perfectarii actelor pentru franciza, ai la dispozitie un timp relativ scurt pentru angajarea personalului calificat care iti este necesar. Totodata, in afara costurilor implicate in francizare, trebuie sa dispui de o suma de bani tampon sau o linie de credit care iti va permite sa asiguri flow-ul de bani necesar platilor curente lunare, precum salariile angajatilor, costurile administrative, chiar si materiile prime.

2. Cat costa o franciza si ce profit ar putea sa iti aduca?

Cat costa o franciza si ce profit ar putea sa iti aduca?

Exista mai multe tipuri de franciza dintre care poti alege, atunci cand doresti sa intri pe piata afacerilor. In functie de preferintele pe care le ai, poti investi in francize de ditributie, servicii, productie sau mixte. Mai mult decat atat, alegerea ta poate fi facuta si in functie de modul de organizare a sistemului. In acest sens, exista francize directe, multiple, master franciza sau o reprezentare regionala. La nivelul Romaniei, cel putin, cele mai multe francize sunt de distributie (comert), multe dintre acestea fiind francize de succes. De exemplu, in industria imobiliara, a cosmeticelor si bijuteriilor, farmaceutica si de sanatate si chiar si in industria auto si petroliera.

Inainte de a achizitiona o franciza, trebuie sa cunosti piata preturilor si modul in care se dezvolta domeniul respectiv si ce impact economico-social are asupra societatii. In acest sens, depinzand de industrie sau domeniu, poti face un research pentru a afla care este paleta de preturi pentru tipul de afacere in care doresti sa investesti.

Daca vrei sa cumperi o franciza, atunci trebuie sa iei in considerare faptul ca pretul depinde, in primul rand, de brand. De exemplu, o franciza poate costa si cateva sute de mii de euro, depinzand de natura activitatii si imaginea puternica pe care o are pe piata. Un lant celebru de fast-food, dezvoltat in Statele Unite ale Americii, de exemplu, cere pentru o singura franciza si suma de 900.000 de dolari. Pe de alta parte, in Romania, cea mai scumpa franciza face parte din domeniul retail si valoarea ei a fost de 36 de milioane de euro.

Insa, daca te afli la inceput de drum in lumea afacerilor si vrei sa achizitionezi o franciza, trebuie sa iei in considerare faptul ca exista si preturi mult mai accesibile in acest sens. De exemplu, o franciza in industria fast-food-ului te poate costa intre 5000 si 20.000 de euro, sau chiar peste. Iar, daca vrei sa detii o franciza in domeniul educatiei sau imobiliarelor, atunci trebuie sa scoti din buzunar in jur de 15.000 de euro.

Odata ce alegi sa achizitionezi o franciza, insa nu dispui de intreaga suma pentru tranzactie, poti opta pentru credite nebancare, in conditiile in care ai nevoie de o anumita suma cat mai rapid. Aceasta alegere te scuteste de folosirea unui credit bancar. Mai mult decat atat, trebuie sa retii faptul ca perioada de rambursare a sumei respective este de cel mult 92 de zile, fara sa ai penalizari.

Alte costuri care implica o astfel de afacere:

  • Taxele pentru licentele de functionare a businessului;
  • Taxele de intrare in sistemul de franciza;
  • Taxele pentru inchirierea spatiului;
  • Redeventa lunara pentru a avea dreptul de a utiliza numele francizorului;
  • Taxele de publicitate, acolo unde este cazul.

3. Cat de profitabil este sa achizitionezi o franciza la cheie?

Cat de profitabil este sa achizitionezi o franciza la cheie?

Francizele la cheie sunt la mare cautare, avand in vedere faptul ca serviciile si industriile care sunt indreptate direct catre client sunt intr-o continua dezvoltare. Potrivit expertilor, in prezent, se investeste masiv in francizele din domeniile retail, saloane cosmetice, fast-food-uri sau imobiliare. Poate fi o ramura profitabila, daca te gandesti la faptul ca nu esti nevoit sa mai investesti in strategii sau la crearea brandului. De cele mai multe ori, strategiile si imaginea unei afaceri sunt puse pe primul loc, atunci cand se doreste o lansare rapida pe piata.

Pentru ca franciza la cheie pe care o achizitionezi sa iti aduca profit, trebuie sa te asiguri ca afacerea este promovata corect si ca respecti planul francizorului. Asa cum este specificat contractual, odata ce cumperi o franciza, trebuie sa respecti termenii si conditiile din acte, fara a te abate vreo secunda de la doleantele francizorului. Indiferent de piata in care joci, trebuie sa fii constient ca poti avea o concurenta acerba, motiv pentru care trebuie ca businessul sa aiba o promovare cat mai vizibila, pentru a atrage clienti. Iar, odata ce ai atras o anumita clientela, poti spune ca faci profit.

O franciza poate fi data spre vanzare doar in conditiile in care aceasta este prospera, are o imagine puternica pe piata si exista entitati care sunt dispuse sa investeasca, pentru perpetuarea ei pe piata. Acest lucru functioneaza pe ideea potrivit careia acolo unde este cerere, exista si oferta.

Pasii pe care ai putea sa ii urmezi, inainte de a achizitiona o franciza la cheie:

  • Cercetarea pietei, pentru a afla care sunt cele mai profitabile afaceri;
  •  Cunoasterea bugetului pe care il ai pentru o asemenea achizitie;
  • Setarea unui target care poate fi atins cu usurinta;
  • Alegerea modului in care sa promovezi afacerea (online si/sau offline);
  • Consultarea contractului din partea francizorului.

4. Care sunt avantajele si dezavantajele cumpararii unei francize?

Care sunt avantajele si dezavantajele cumpararii unei francize?

Daca ti-ai setat in minte sa cumperi o franciza, trebuie sa stii ca exista atat avantaje, cat si dezavantaje. Francizorul va dori, intotdeauna, sa isi multiplice afacerea, pentru a acapara piata, iar acest lucru se poate face prin vanzarea de francize.

Avantajele cumpararii unei francize:

  • Riscurile sunt minime;
  • Investitiile sunt reduse, deoarece afacerea a fost testata, deja, pe piata, avand o paleta de clienti;
  •  Reputatia brandului este ridicata;
  • Ai acces la bunuri comune, in momentul in care achizitionezi o franciza;
  • Ai acces la consultanta;
  • Oportunitati de dezvoltare;
  •  Aduce profit.

De asemenea, exista si avantaje indreptate catre francizor. Acesta va beneficia de venituri sigure pe termen lung, iar capitalul de imagine va deveni mai puternic, avand in vedere faptul ca afacerea se extinde si in alte zone geografice, comunitati si societati.

Dezavantajele cumpararii unei francize:

  • Vei depinde de deciziile companiei mama;
  •  Trebuie sa respecti, contractual, toate regulile si conditiile impuse de francizor, fara a avea dreptul de a aduce modificari;
  •  Munca ta va fi coordonata dupa termenii francizorului;
  • Contractul de franciza se incheie pe o perioada minima de trei ani, motiv pentru care, in timpul respectiv, nu ai posibilitatea de a-ti opri activitatea, indiferent de rezultate.

In conditiile in care nu respecti regulile si conditiile francizorului, atunci ai putea risca sa suporti anumite penalitati contractuale. De asemenea, ai putea risca sa ti se retraga franciza. Totodata, trebuie sa iei in considerare faptul ca francizorul poate face anumite controale, pentru a se asigura ca afacerea se desfasoara conform contractului.

Odata ce te-ai decis sa faci acest pas in lumea afacerilor, atunci ai putea tine cont de aceste informatii. Este important sa stii ce presupune o franciza, care sunt termenii contractuali, drepturile tale, dar si modul in care poate deveni profitabila pe un anumit segment de piata.

Sa detii o afacere este o provocare grea, avand in vedere numarul mare de competitori. Odata ce iti vei pune la punct toate aspectele si esti pregatit sa faci o astfel de investitie, nu iti mai ramane decat sa semnezi actele pentru cumpararea francizei. Exista, insa, si o solutie pentru tine, daca timpul te preseaza si vrei ca acesta sa fie eficient in afaceri. Daca ai suma partiala, dar nu iti doresti sa stai la coada pentru a astepta dupa documente, atunci cand vrei sa faci un imprumut, atunci ai optiunea sa alegi un credit fara acte, beneficiind de un proces schematizat prin care sa nu faci deplasari. In acest mod, vei primi banii rapid pentru afacere si vei putea face tranzactia cat mai repede.

Detinerea unei francize iti poate aduce o multitudine de beneficii, mai ales in momentul in care brandul este cunoscut la nivel international. Odata ce dispui de bugetul necesar pentru a cumpara o franciza, trebuie sa citesti cu atentie contractul care vine din partea francizorului. Orice abatere poate fi penalizata contractual, motiv pentru care este necesar sa respecti cu strictete termenii impusi de compania mama. Piata din Romania se afla intr-o continua dezvoltare din acest punct de vedere, iar daca brandul are o imagine bine conturata, exista sanse mari sa incasezi profitul pe care l-ai scontat.  



Surse foto: Pexels.com




Distribuie articolul
Ai nevoie de un credit? Aplica acum online!
Aplica acum online!